Швидких угод з іноземцями не буває — співвласник «Володимир-Волинської птахофабрики»

| 75 | Новини
  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(0 голосов, в среднем: 0 из 5)

Група компаній OPENMIND на сьогодні включає напрямку з виробництва курячого м’яса (ПРАТ «Володимир-Волинська птахофабрика»), виготовлення та продаж крафтового пива (пивоварня Red Cat (Харків) і мережа магазинів крафтового пива «ПивоБанк», яка налічує 65 магазинів у Харкові та початку вихід на київський ринок з оновленим форматом магазинів).

«Володимир-Волинська птахофабрика» — один з найбільших виробників курятини в Україні. У середині серпня до складу акціонерів підприємства увійшов голландський фонд Safedam. Наскільки складно було залучити іноземних інвесторів, які зміни чекають на фабрику вже найближчим часом і коли на ринок вийде продукція під ТМ?

Олексій, як ви познайомилися з майбутніми голландськими партнерами?

Це все у чому справа випадку. Знаєте, як це буває у житті з’являються люди, у вас формуються ділові відносини, і ви розумієте, що з цими людьми готові розвивати партнерство, і ваші стосунки переходять на новий рівень. Нідерланди нам були цікаві з погляду передових технологій вирощування бройлерів, там ми купуємо обладнання для розвитку виробництва, а тепер плануємо купувати і курчат. Самі собою виникли розмови про розвиток виробництва та браку інвестицій. Все вийшло дуже «екологічно». Начебто, ти шукаєш партнера, а він з’являється зовсім не там, де ти його шукаєш.

Яке відношення голландських інвесторів до України? Чи Не побоюються інвестувати в нашу країну?

Західні компанії дуже обережно дивляться щодо інвестицій в Україну, багато хто відмовляються навіть відвідувати нашу країну з-за останніх подій. Навіть наші польські партнери, сусіди, які багато знають про Україну, довгий час не готові були зустрічатися схід від Львова. Я про Харкові взагалі мовчу. А тепер уявімо, що знає про Україну голландський бізнес.

Як же вам вдалося залучити голландські інвестиції?

Це багато в чому заслуга Арнольда Брегмана (Arnold Bregman), який у фонді Safedam відповідає за Східну Європу. Він народився в колишньому Радянському Союзі, мігрував в Нідерланди на початку дев’яностих, отримав там громадянство. Він більш відкритий для інвестицій в Україні (у нього є власний досвід інвестицій в Україну до приєднання до фонду), завдяки йому Україна з’явилася в портфелі фонду.

Олексій, при підготовці інтерв’ю я не знайшла практично ніякої інформації про фонд Safedam у відкритому доступі. Що являє собою ця компанія?

Щоб відповісти на ваше запитання, потрібно прояснити ситуацію, що, власне, являє собою закритий фонд. Фонд подібний гаманцю або рахунком у банку, куди учасники фонду передають гроші. У фонду є менеджмент (з числа вкладників чи це наймані директора), який розпоряджається активами фонду та відповідає за їх приріст. Фонд може створюватися і під тривалу діяльність, і під конкретні активи або напряму. Наприклад, ініціатор створення фонду на своєму авторитеті, заснованому на його експертизі, попередньому досвіді, каже: «Хлопці, є інвестиційна ідея. Потрібна така-то сума, і ми стаємо співвласниками бізнесу». Я дуже спрощую, звичайно, але десь так воно і працює.

Що стосується фонду Safedam, то він до останнього часу фокусувався на консервативних інвестиції в нерухомість. Інвестиції в нашу фабрику — це їх перший досвід інвестування в АПК. В Україні у них також не було проектів, вони обережні. Тому угода йшла довго і спочатку мова йшла взагалі про 5%. Вони хотіли спочатку подивитися, що і як.

куры

Скільки часу пройшло від першої ідеї про партнерство до підписання фінальної версії контракту?

З мого досвіду співпраці з іноземцями можу сказати, що швидких угод не буває. Мінімум 6-9 місяців. І відправна точка відліку цього строку — не перша розмова про співпрацю, а момент, коли сторони «б’ють по руках». У нас «вдарити по руках» означає, що угода завершена. У них — це початок формалізації домовленостей. Так було і в нашому випадку. Я знайомий з засновниками фонду близько двох років. Розмова про можливі інвестиції в наше підприємство виникла більше року тому, коли ми почали шукати в Голландії нове обладнання.

Які передували приготування продажу? Була процедура due diligence?

Якщо ми говоримо про due diligence, то він проходив природним чином. У компанії йде постійний процес удосконалення бізнес-процесів на підприємстві впроваджена і використовується система менеджменту безпеки харчових продуктів за стандартом ISO 22 000:2005. Але робиться це не конкретно під якусь угоду. Ми розуміємо, що для ефективної роботи компанії необхідно постійно застосовувати в роботі «систему безперервних покращень», систематизувати та автоматизувати процеси, зробити прозорим процес прийняття рішень. Це вимоги будь-якого поважаючого себе інвестора.

Ми дали фонду доступ і до фінансової звітності, і до всіх необхідних документів підприємства.

Наш наступний етап — пройти аудит компанії великої четвірки. Це важливо для репутації нашого підприємства. Такий аудит спростить доступ до фінансування з європейськими ставками кредитування.

Раз ми заговорили про гроші, то можете озвучити суму угоди? Операція вже завершена?

Так, угода вже закрита. Фонд Safedam став власником 23,76% акцій ПРАТ «Володимир-Волинська птахофабрика». У середині серпня акції були на рахунку фонду. Але сума угоди закрита угодою про нерозголошення.

А інший пакет акцій? Він належить вам?

Частина акцій належить особисто мені. Частина — приватному українському фонду «Титул», який знаходиться в довірчому управлінні належить мені компанії з управління активами «Ореолу». У фонду декілька вкладників і різні активи. Неконтрольна частина акцій належить великій кількості фізосіб.

Розглядає голландський фонд можливість збільшення частки акцій птахофабрики?

Це предмет переговорів. Якщо інвестори будуть задоволені результатами роботи підприємства, можлива додаткова емісія, і фонд може викупити ще частина акцій. Але це не буде контрольний пакет. Вони не ставлять собі завдання керувати бізнесом, вони зацікавлені в захищених портфельних інвестиціях.

Прихід голландських інвесторів якось вплине на процес управління підприємством?

Вони вивчили підприємство і не вимагають додаткових змін зверх того, що і так було у нас в планах.

Чи Правильно я розумію, що гроші від угоди підуть на реалізацію великого проекту? Який бюджет проекту?

Бюджет проекту 25-30 млн євро. З цієї суми близько 20 млн євро — це залучені кошти. Інша сума — внутрішні інвестиції компанії.

2

Тобто голландці внесуть 20 млн євро?

Це зараз обговорюється, але ми працюємо в декількох напрямках. Можливо, всю суму внесуть інвестори — можливо, ми залучимо необхідну частину в банку.

На що підуть гроші?

У першу чергу на будівництво сучасного забійного цеху з більшою продуктивністю. Одна з основних цінностей нашої компанії — це екологічність ведення бізнесу. Вже на сьогодні ми навчилися утилізувати відходи і використовувати їх для підігріву води для виробничих потреб, також частина відходів придатна для подальшого використання ферми з вирощування норок. У людей, які живуть поблизу, не повинно бути питань до нашої фабриці.

Планується зростання виробництва?

Так, паралельно із збільшенням потужностей забійного цеху ми збільшимо кількість пташників. Багато чого буде залежати від ситуації на внутрішньому ринку, адже ринок має обмеження купівельної спроможності споживачів. Але українці, на відміну від тих же американців, уважніше ставляться до свого харчування. Ми в цьому відношенні європейці. Ми готові заплатити трохи більше за продукт більш високої якості. За нашими спостереженнями і дослідженнями, споживачі готові заплатити на 20-25% більше за продукт, якщо вважають, що він більш якісний.

Наскільки я розумію, ви плануєте запустити на ринок новий бренд і випускати під ним більш екологічну продукцію?

Вся наша продукція і зараз екологічна. Вона представлена переважно у Центральній і Західній Україні під ТМ «Чебатурочка». Але ми постійно поліпшуємо її якість і зараз спільно з брендинговим агентством Fedoriv вирішуємо питання позиціонування і виведення на ринок нового бренду. Ми постійно впроваджуємо нові виробничі та управлінські технології, безперервно проводимо експерименти, щоб і далі поліпшувати якість, зберігаючи при цьому в ціні баланс між обсягами виробництва і готовністю ринку такий обсяг прийняти.

Чи є вже нову назву?

Вибрані варіанти на етапі тестування у фокус-групах.

Нова курятина буде на названі вами 20-25% дорожче, ніж звичайна курятина?

Технологія вирощування, яку ми плануємо використовувати, має більш високу собівартість. У той же час за рахунок ефективності виробництва це подорожчання буде не таким значним. Ціни будуть вище середніх, але подорожчання не буде різким — ми хочемо дати можливість людям спробувати нашу продукцію. Це наша ціна входу на ринок. Надалі рівень цін буде визначати економіка виробництва і попиту відповідно.

Думаєте на ринку є споживач для вашої нової продукції?

Коли на початку моєї кар’єри мій, можна так сказати, учитель, задаючи питання по маркетингу, запитав, скільки у мене органів почуттів. Я відповів, що п’ять. Він відповів, що потрібно всіма ними і користуватися при прийнятті рішень. Маркетингові дослідження -лише одне з почуттів. Є ще інтуїція, підприємницький досвід, бэнчмаркинг інших ринків. При прийнятті рішень про виведення нового продукту ми аналізували тренди не тільки продуктових ринків. Ми дивилися, що відбувається на ринку авто, які тенденції актуальні в одязі, які послуги користуються найбільшим попитом у споживачів. І прийшли до висновку, що ринок в необхідному обсязі дозрів для нашого нового продукту.

Яка частка в загальному виробництві буде припадати на продукцію під новою торговою маркою?

До кінця 2017 року особливих змін в обсягах виробництва ми не плануємо. Частина потужностей буде віддана під виробництво нової продукції. Наскільки ця квота буде великий, залежить від ринку — від того, як відреагує покупець. Реалізація інвестпроекту безпосередньо пов’язана з поліпшенням якості продукції та сприятиме збільшенню цієї квоти. Тому ми і зберігаємо поки дві торгові марки.

Скільки зараз оцінюєте частку компанії на ринку і на скільки плануєте зрости завдяки реалізації інвестпроекту і запуску нового бренду?

Зараз ми оцінюємо нашу частку на ринку на рівні 6%, у нас третє місце після МХП (ТМ «Наша Ряба») і «Комплексу «Агромарс» (ТМ «Гаврилівські курчата»). До розвитку інвестпроекту ми ставимося, як до управління ІТ-проектом, застосовуючи технології управління проектами у цій сфері (наприклад, Agile і Scrum), коли доводиться розвивати проект з великим числом невідомих даних, складністю планування та розподілу ресурсів. У нас зараз 100 пташників, 11 бригад. Почнемо з декількох бригад і будемо нарощувати виробництво. Реалізовувати нову продукцію будемо в роздрібних мережах — в якості пілотного проекту виберемо 1-2 торгові мережі.

Я зараз якраз читаю книгу «Відкриваючи організації майбутнього» — там є приклади компаній, які взагалі не ставлять планів і досягти феноменальних результатів. Але для цього потрібно створити правильну середовище проживання для співробітників. Над цим ми і працюємо.

Чи є у компанії плани по виходу на зовнішні ринки?

Ми сьогодні торгуємо в невеликій кількості курятиною за технологією Халяль в арабські країни. В цьому не було прямої економічної необхідності, але використовували це як стимул вивести компанію на новий рівень вимог зарубіжних країн. Ми збираємося постачати, в тому числі і на Європейський ринок, невеликі обсяги, але пріоритетним для нас залишиться ринок України.

Початок поставок на ринок Європи буде прив’язано до реалізації інвестпроекту?

Так. Експорт в Європу — це питання 2-х річної перспективи. Коли ми завершимо модернізацію, то зможемо налагодити поставки в Європу, але, повторюся, ми в змозі продати весь обсяг на внутрішньому ринку, і він нам більш цікавий.

Як будете просувати новий продукт? Буде він продаватися в фірмовому роздробі?

Будемо продавати його через modern trade, тобто сучасні торговельні мережі. Зараз розробляємо стратегію комунікації зі споживачем. Ми пропонуємо хороший продукт і впевнені в його якості, тому маркетингові зусилля будуть спрямовані на те, щоб люди зробили пробну покупку. У свій час цей прийом ми успішно застосували при виведенні на ринок нашого крафтового пива.

Продукція під ТМ «Чебатурочка» буде і далі продаватися через мережу франчайзингових магазинів. Це наші партнери, не наші власні торгові точки.

Чи є у компанії плани нарощувати власний земельний банк?

У нас є в оренді земля, близько 3 тис. га. Ми вирощуємо сільгоспкультури для власного виробництва комбікорму. Цей напрямок розвивається, але не є стратегічним для нас. Воно повністю в зоні відповідальності директора підприємства.

Алексей Коваленко

І ще кілька менеджерських питань до вас як до власника. Які аспекти управління бізнесом, ви залишаєте за собою, а що готові делегувати менеджменту?

Я у своїй зоні відповідальності залишив тільки організаційні трансформації, стратегічний HR і стратегічний маркетинг. Всі інші питання передані менеджменту, який істотно виріс за останній час. І зараз мої зусилля сконцентровані на тому, щоб менеджери впоралися з делегованими повноваженнями самі і розвивали свої команди.

Це результат копіткої особистісних змін (сміється). Делегувати — завжди біль і великий виклик, ти побоюєшся помилок, гадаєш, що міг би зробити краще і швидше. Я зробив над собою по суті хірургічне зусилля і досить різко пішов від операційного управління бізнесом два роки тому. Коли менеджер потребує моєї допомоги, то моя роль як коуча допомогти йому самому прийти до вирішення. Намагаюся стримувати себе і не висловлювати свою точку зору першим. І якщо моє рішення, на мій погляд, краще обраного менеджером, але я не вважаю недоліки рішення критичними — я залишу своє рішення при собі.

Як вам це вдається?

Не скажу, що все пройшло швидко і ідеально. Пробував різні способи з розумних книг і рекомендацій коучів, які мені не спрацювали, поки в результаті не знайшов свій лайфхак. Знайшов ефективний для себе інструмент, який створює дефіцит часу, щоб не було можливості повернутися в «операційну» і потрібно було фокусуватися тільки на ключових речах. Цей інструмент «вириває» з рутини і дає час обмірковувати важливі рішення, не відволікаючись на «зовнішній шум». Та ще й дисциплінує, структурує, підвищує настрій і заряджає енергією. Це тріатлон.

Ви справляєте враження людини, що постійно впроваджує зміни…

Сподіваюся, що не просто зміни, а необхідні поліпшення. Для мене з моїм перфекціонізмом великий виклик не змінювати те, що добре працює. І наша компанія невипадково названа OPENMIND — вона не витримує консервативних людей, закритих до нового і не готових змінюватися. І такі люди не витримують компанію. Але завжди питання в розумний баланс між швидкістю і частотою змін, очікуваним ефектом і необхідними ресурсами для змін.

Справа

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *